Springe direkt zu Inhalt

Wendy Shaw gewinnt Ehrennennung des bedeutendsten Buchpreises der Middle Eastern Studies

Cambridge University Press

Cambridge University Press

Wendy Shaw

Wendy Shaw

News vom 03.11.2020

English version is below

Prof. Dr. Wendy M. K. Shaw hat für ihr Buch What is 'Islamic' Art? Between Religion and Perception (Cambridge University Press, 2019) die Ehrennennung des Albert Hourani Book Award 2020, des weltweit bedeutsamsten Preises in den Middle Eastern Studies erhalten. Professor Shaw hat kürzlich zudem den Award for Excellent Supervision gewonnen, mit dem die Dahlem Research School ProfessorInnen der Freien Universität Berlin für herausragende DoktorandInnenbetreuung ehrt. Ein mit dem DRS-Preis verbundenes Stipendium dient der Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses.

Der Albert Hourani Buchpreis wurde 1991 ins Leben gerufen, um herausragende Veröffentlichungen in den Nah- und Mittelost-Studien zu würdigen. Mit ihm ehrt die Middle East Studies Association Werke, die innovative Grundlagenforschung, wissenschaftliche Exzellenz und rhetorische Klarheit demonstrieren. Professor Shaws Buch ist die zweite kunsthistorische Publikation in der Geschichte des Preises.

In ihrem Buch erforscht Wendy M. K. Shaw die Wahrnehmung der Künste, einschließlich der Malerei, Musik und Geometrie, im diskursiven Feld des historischen Islam, d.h. im Koran und Hadith, im Sufismus sowie in antiker Philosophie und in der islamischen Dichtung. Die Betonung der Rezeptionserfahrung gegenüber dem Produktionskontext ermöglicht ihr einen neuen Zugang nicht nur zum Islam und seinen Künsten, sondern auch als Modell für globale Ansätze in der Kunstgeschichte. Ihre akribischen Interpretationen intertextueller Themen der islamischen Geistesgeschichte umfassen antike Philosophien, religiöse und theologische Kerntexte sowie bedeutende Prosa und Poesie in Arabisch, Persisch, Türkisch und Urdu, die in den Regionen islamischer Hegemonie vom elften Jahrhundert bis in die kolonialen und postkolonialen Kontexte des modernen Nahen und Mittleren Ostens zirkulierten. Shaw entwickelt so einen dekolonialen Zugang zu islamischen Wahrnehmungskulturen.

Die Jury erklärte dazu: „Das Buch Professor Shaws ist ein mutiger und erfolgreicher Ansatz, die Geschichtsschreibung der islamischen Kunst neu zu konzipieren. Dabei nimmt Shaw den ‚Islam’ als Analysekategorie ernst und argumentiert, dass er die Produktion islamischer Kunst vorantreibt und für diese nicht nebensächlich ist. Sie setzt islamische und westliche Paradigmen für das Verständnis von Handlungsfähigkeit und Subjektivität in ein produktives Spannungsverhältnis.“

Wendy M. K. Shaw promovierte 1999 an der UCLA. Ihre Arbeitsschwerpunkte sind postkoloniale Kunstgeschichtsschreibung und dekoloniale Kunstgeschichte der islamischen Welt und des modernen Nahen und Mittleren Ostens. Sie arbeitet an der Schnittstelle zwischen Kunstgeschichte, Historiographie, Museumsgeschichte und kritischer Theorie. Sie ist Autorin der vier Monografien Possessors and Possessed: Museums, Archaeology, and the Visualization of History in the Late Ottoman Empire (University of California Press, 2003), Ottoman Painting: Reflections of Western Art from the Ottoman Empire to the Turkish Republic (IB Tauris, 2011), What is 'Islamic' Art? Between Religion and Perception (Cambridge University Press, 2019) sowie Loving Writing: Techniques of Fact-based Communication at the University and Beyond (Routledge, im Erscheinen). Bis September 2021 hat Wendy M. K. Shaw die zeitlich befristete W2-Professur für Kunstgeschichte Islamischer Kulturen am Kunsthistorischen Institut der Freien Universität Berlin inne.

MESA Award: https://mesana.org/awards/awardee/mesa-book-awards/wendy-m.-k.-shaw

Cambridge University Press Webseite: https://www.cambridge.org/core/books/what-is-islamic-art/1513F865A74B810455039EFFB0214764#fndtn-information

Leseprobe: https://assets.cambridge.org/97811084/74658/excerpt/9781108474658_excerpt.pdf

Gespräch im TRAFO Blog for Transregional Research: https://trafo.hypotheses.org/22802

 -------------------------

Wendy Shaw wins Honorable Mention of most important book award in Middle Eastern Studies

 For her book What is 'Islamic' Art? Between Religion and Perception (Cambridge University Press, 2019), Prof. Dr. Wendy M. K. Shaw has received the Honorable Mention of the Albert Hourani Book Award 2020, the most significant prize in Middle Eastern Studies worldwide. Professor Shaw also recently won the Award for Excellent Supervision, with which the Dahlem Research School honors professors at Freie Universität Berlin for outstanding doctoral supervision. A scholarship linked to the DRS award serves to promote young scholars.

The Albert Hourani Book Award was established in 1991 to recognize outstanding publishing in Middle East studies. Announced at the Middle East Studies Association’s Annual Meeting, the award honors works that exemplify innovative basic research, scholarly excellence, and clarity of presentation. Professor Shaw's book is the second art historical publication in the history of the award.

In her book, Shaw explores the perception of arts, including painting, music, and geometry through the discursive sphere of historical Islam including the Qur'an, Hadith, Sufism, ancient philosophy, and poetry. Her emphasis on the experience of reception over the context of production enables a new approach, not only to Islam and its arts, but also as a model for global approaches to art history. Shaw’s meticulous interpretations of intertextual themes in Islamic intellectual history span antique philosophies, core religious and theological texts, and prominent prose and poetry in Arabic, Persian, Turkish, and Urdu that circulated across regions of Islamic hegemony from the eleventh century to the colonial and post-colonial contexts of the modern Middle East. Through her analysis, she develops a decolonial approach to the cultures of perception in Islam.

The award committee noted that “Professor Shaw’s book is a bold and successful attempt to reconceptualize the historiography of Islamic art. To do so, Shaw takes ‘Islam’ seriously as a category of analysis, arguing that it drives the production of Islamic art, rather than being incidental to it. She places in generative tension the Islamic and Western paradigms for understanding agency and subjectivity.”

Wendy M. K. Shaw received her doctorate from UCLA in 1999. Her work focuses on postcolonial art historiography and decolonial art history of the Islamic world and the modern Middle East. She works at the intersection between art history, historiography, museum history, and critical theory. She is the author of four monographs, Possessors and Possessed: Museums, Archaeology, and the Visualization of History in the Late Ottoman Empire (University of California Press, 2003), Ottoman Painting: Reflections of Western Art from the Ottoman Empire to the Turkish Republic (IB Tauris, 2011), What is 'Islamic' Art? Between Religion and Perception (Cambridge University Press, 2019), and Loving Writing: Techniques of Fact-based Communication at the University and Beyond (Routledge, forthcoming). Until September 2021, Wendy M. K. Shaw holds the temporary W2-Professorship for Art History of Islamic Cultures at the Kunsthistorisches Insitut of the Freie Universität Berlin.

MESA Award: https://mesana.org/awards/awardee/mesa-book-awards/wendy-m.-k.-shaw

Cambridge University Press Website: https://www.cambridge.org/core/books/what-is-islamic-art/1513F865A74B810455039EFFB0214764#fndtn-information

Readin Sample: https://assets.cambridge.org/97811084/74658/excerpt/9781108474658_excerpt.pdf

Interview in TRAFO Blog for Transregional Research: https://trafo.hypotheses.org/22802

41 / 41