Springe direkt zu Inhalt

1.3.2.3 Didaktische Aspekte | Didactic Aspects of Chinese Grammar | 教学观点

 

 

  • Chen, Liang (2007): The acquisition and use of motion event expressions in Chinese. München. LINCOM EUROPA. ISBN: 9783895868672. Band 3.
  • Chen Guanglei 陈光磊 (2002): Yufa yanjiu yu duiwai Hanyu yufa jiaoxue 语法研究与对外汉语语法教学. Taiyuan 太原. Shanxi renmin chubanshe 山西人民出版社.
  • Chen Rudong 陈汝东 (2000): Duiwai Hanyu xiucixue 对外汉语修辞学. Nanning 南宁. Guangxi jiaoyu chubanshe 广西教育出版社.
  • Deng, Shouxin邓守信 (2010): Duiwai Hanyu jiaoxue yufa对外汉语教学语法(简体字版). A Pedagogical Grammar of Chinese (Chinesisch, Kurzzeichen-Ausgabe): Beijing Language and Culture University.
  • Du, Lun (2002): Du, Lun: Grammatikvermittlung unter dem Aspekt interkultureller Kommunikation - Eine Präsentation am Beispiel der Vermittlung grundlegender chinesischer Syntax. In: CHUN - Chinesischunterricht 17, S. 31–44.
  • Erbaugh, Mary S. (1983): Acquisition of Mandarin syntax. Less grammar isn't easier. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 18, Nr. 1, S. 51–64.
  • Feng Shengli 冯胜利; Yan Ling 阎玲 (2013): Lunyuti yufa yu jiaocai bianxie 论语体语法与教材编写. In: Journal of Chinese Lanugage Teachers Association 48 (1), S. 1–27.
  • Hsueh, Feng-sheng (1982): The role of semantics in teaching syntax. Some examples from Mandarin Chinese. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 17, Nr. 1, S. 1–14.
  • Huang, Lillian Meei-jin; Philip W. Davis (1991): Remarks on the semantics of word order in Mandarin and English. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 26, Nr. 3, S. 25–74.
  • Jiang, Wenying (2009): Acquisition of word order in Chinese as a foreign language. Berlin [u. a.]: Mouton de Gruyter. ISBN: 978-3-11-021618-9

  • Jin Honggang 靳洪刚 (2004): Yuyan dingshi jiaoxuefa zai Zhongwen xide he Zhongwen jiaoxue zhong de zuoyong 语言定式教学法在中文习得和中文教学中的作用. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 39, Nr. 1, S. 45–62.
  • Jin Honggang 靳洪刚 (2005): Di er yuyan xide yu yuyan xingshi wei zhongxin de jiegou jiaoxue tantao 第二语言习得与语言形式为中心的结构教学探讨. Form-focused Instruction and Second Language Learning: Some Pedagogical Considerations and Teaching Techniques. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 40, Nr. 2, S. 43–66.
  • Kaden, Klaus (2002) Analytisches und synthetisches Herangehen in Grammatiken und Lehrbüchern der chinesischen Sprache. In: Ezawa, Kenosuke et al. (eds.) Linguistik jenseits des Strukturalismus. Akten des II. Ost-West-Kolloquiums Berlin 1998, Tübingen. S. 219-239. Aufsatz als pdf-Datei
  • Ke, Chuanren (2005): Patterns of Acquisition of Chinese Linguistic Features by CFL Learners. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 40, Nr. 1, S. 1–24.
  • Li, Wendan (2004): The Discourse Perspective in Teaching Chinese Grammar. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 39, Nr. 1, S. 25–44.
  • Li Dazhong 李大忠 (1996): Waiguoren xue Hanyu yufa pianwu fenxi 外国人学汉语语法偏误分析. Beijing 北京. Beijing yuyan wenhua daxue chubanshe 北京语言文化大学出版社.
  • Lu, John H-T (1983): Some confusing function words in Mandarin. In: Journal of the Chinese Language Teachers Association 18, Nr. 1, S. 31–50.
  • Lu Fubo 卢福波 (2004): Duiwai Hanyu jiaoxue yufa yanjiu 对外汉语教学语法研究. Beijing 北京. Beijing yuyan wenhua daxue chubanshe 北京语言文化大学出版社.
  • Menzel, Cornelia (2002): Desiderata für eine Lern- und Übungsgrammatik des Chinesischen als Fremdsprache. In: CHUN - Chinesischunterricht 17, S. 71–82.
  • Sun Dejin 孙德金 (2006): Duiwai Hanyu yufa ji yufa jiaoxue yanjiu 对外汉语语法及语法教学研究. Beijing 北京. Shangwu yinshuguan 商务印书馆.
  • Yang Defeng 杨德峰 (2009): Duiwai hanyu jiaoxue hexin yufa 对外汉语教学核心语法. Beijing 北京. Beijing daxue chubanshe 北京大学出版社. ISBN: 9787301152454.
  • Zhao Jinming 赵金铭 (1997): Xin shijiao Hanyu yufa yanjiu 新视角汉语语法研究. Beijing 北京. Beijing Yuyan Daxue Chubanshe 北京语言大学出版社.