Norma Ladewig

Friedrich-Meinecke-Institut
Doctoral Researcher and University Lecturer
Editorial Office "Geschichte und Gesellschaft"
Modern / Contemporary History
Room A 213
14195 Berlin
- August 2018
Research stay at the Getty Research Institute, Los Angeles supported by a Getty Library Research Grant
- June – July 2018
Invitation of Martin Hartung as a guest researcher, funded by the Junior Host Program of the Dahlem Humanities Center, for the conceptualization of an interdisciplinary conference ("Demokratisierung des Kunstbetriebs")
- Since October 2015
Junior Researcher and Lecturer at Freie Universität Berlin, Friedrich-Meinecke-Institut
Editorial Assistant at Geschichte und Gesellschaft
- 2015
M.A. in History at Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
M.A. Thesis: “The Ambivalence of Artistic Autonomy in the GDR. A Micro-Study of the Artistic Milieu Surrounding the Obergrabenpresse in Dresden, 1978-1989” (Supervisor: Prof. Dr. Ulrich Herbert)
- 2013 – 2015
Student Assistant at Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Department for Eastern European History
- 2011 – 2012
Student Assistant in the Project „Anti-Imperial Metropolis: Political Networks of Africans, Asians and Latin Americans in Interwar Paris“, Prof. Dr. Michael Goebel, Freie Universität Berlin, Friedrich-Meinecke-Institut
- WiSe 2015/2016:
Theorie, Methodik und Geschichte der Geschichtswissenschaft
- SoSe 2016:
Feste, Feiern und Partys im 20. Jahrhundert
- WiSe 2016/17:
Theorie, Methodik und Geschichte der Geschichtswissenschaft
- SoSe 2017:
Zeitgeschichte der Gewaltbilder. Eine Übung zur Visual History
- WiSe 2017/18:
Avantgarde um 1900
Theorie, Methode und Geschichte der Geschichtswissenschaft - WiSe 2018/2019:
Kunst und Kultur in der DDR
Theorie, Methode und Geschichte der Geschichtswissenschaft - WiSe 2020/2021:
Kunst und Kultur in der Bundesrepublik der 1960er und 1970er Jahre
Theorie, Methode und Geschichte der Geschichtswissenschaft
PhD Project: Between Protest and Commerce. A History of the Contemporary Art Scene in the Rhine Region of the 1960s and 1970s
Conference conception and organisation: „Demokratisierung des Kunstbetriebs? Transformationsprozesse zwischen Ost und West 1960-1990“ with Martin Hartung (ETH Zurich) and the research department of the Staatliche Kunstsammlungen Dresden, 10.10.–11.10.2019, Dresden, sponsored by the Fritz Thyssen Foundation
Kein Untergrund. A.R. Penck und die Dresdner Obergrabenpresse / No Underground. A.R. Penck and the Dresden Obergrabenpresse, in: Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Mathias Wagner, Hilke Wagner u. Katrin Kruppa (Hg.), A.R. Penck. "Ich aber komme aus Dresden (check it out man, check it out)." Bücher, Filme, Musik, Texte, Dresden 2019, S. 218-219.
Review of: Volke, Kristina: Heisig malt Schmidt. Eine deutsche Geschichte über Kunst und Politik. Berlin 2018, in: H-Soz-Kult, 08.02.2019, www.hsozkult.de/publicationreview/id/reb-27410.
Lectures
Freiheit und Gerechtigkeit in den westdeutschen Debatten um die Alterssicherung bildender Künstler in den 1960er und 1970er Jahren, Tagung „Demokratisierung des Kunstbetriebs? Transformationsprozesse zwischen Ost und West 1960-1990“, 10.10.–11.10.2019, Dresden
The 1960s and 1970s West German Art Fairs as Laboratories of Democracy, "The Art Fair - The 2017 TIAMSA Conference", 12. – 15.07.2017, London