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Wissenschaftliche Beiträge

2018

“al-Ḥīra, the Naṣrids and their legacy. New Perspectives on Late Antique Iranian History” Mizan Journal for the Study of Muslim Civilizations. Mizan 3, 1 (2018) http://www.mizanproject.org/journal-post/al-hirah-the-nasrids-and-their-legacy/

 “Writing for the caliphate – the Unique Necklace by Ibn ʿAbd Rabbih (860-940). Some proposals.”Usur al-Wusta2018, 80-95

 “Erzählen im arabischen adab. Zwischen Fiktionalität und Faktualität.” Ergon Verlag, Series Faktuales und Fiktionales Erzählen, Volume: Geschichte der Fiktionalität, eds. Johannes Franzen, Patrick Galke117-131

2017

Zusammen mit Annette Sundermeyer: “Going Egyptian in Medieval Arabic culture: The long‐desired fulfilled Knowledge of occult Alphabets by Pseudo-Ibn Waḥshiyya”.Proceedings of the International Conference of the Occult Sciences in Pre-Modern Islamic Culture’Beirut 2013, eds. Nader al-Bizri and Eva Orthmann. 249-264 

 “Imperial Contests and the Arabs. The World of Late Antiquity on the Eve of Islam”, in Wiley-Blackwell History of Islam and Islamic Civilizations,ed. A. Salvatore and Roberto Tottoli, chapter no. 2, 59-76. 

2016

‘“Trage die Bildung wie ein Ehrenkleid!” Ethik, Bildung und Ästhetik in der klassisch arabischen Literatur’. Gottesgedanken. Ed. Reinhard Feldmeier, Monika Winet. Tübingen: Mohr-Siebeck 2016. 191–196.

2015

“History in Adab Context. The Book of Caliphal Histories by Ibn ʿAbd Rabbih”.Journal of Abbasid Studies 2 (2015), 61–85.   

 “Fiktionalität und Faktualität in der klassischen arabischen Literatur”. Faktuales und fiktionales Erzählen. Differenzen, Interferenzen und Kongruenzen in narratologischer Perspektive. Ed. Nicole Falkenhayner, Monika Fludernik, Julia Steiner. Würzburg: Ergon Verlag. 59-76.

 “The “Book of the Pearl on the Ruler” in the Unique Necklace by Ibn ʿAbdrabbih: Preliminary Remarks”New Approaches to the History of Political Thought: Mirrors of Princes Reconsidered, eds. Neguin Yavari / Regula Forster, Cambridge, M.: Harvard University Press 2015. (134-151)

 “Al-Ḥīra and the Baptism of al-Nuʿmān”. Arabs and Empires before Islam, ed. Greg Fisher, Oxford: Oxford University Press2015, (488-496) (PEER-REVIEWED)

2014

“Talking about Arabic origins: The transmission of the ayyām al-ʿarab in Kūfah, Baṣrah and Bagdad”Jens Scheiner, Damien Janos(eds.)The Place to Go. Contexts of Learning in Baghdād,750-1000 C.E. Princeton: Darwin Press 2014(43-69)(PEER-REVIEWED)

2013

Egyptomania in Medieval Arab Culture: The Case of Ibn Wahshiyya. In: Echoes of Egypt. Conjuring the Land of the Pharaos. Exhibition booklet (Peabody Museum Yale, April 13, 2013 through January 4, 2014), ed. Colleen Manassa. Yale/New Haven 2013, pp. 49-50. http://echoesofegypt.peabody.yale.edu/contributors 

 “Paradise is at the Feet of the Mothers. Some preliminary remarks concerning the figuration of motherhood in Medieval Arab literature.’’ 'Imago Temporis. Medium Aevum' 7, 2013 (45-58) 

“Nebukadnezar, Maʿadd und seine Verwandten. Ein arabischer Migrationsmythos im Kontext Biblischer Legenden”. In Genealogie und Migrationsmythen im antiken Mittelmeerraum und auf der Arabischen Halbinsel(eds. Barbara Renger – Isabel Toral-Niehoff), Berlin 2013, 233—251.

 “Genealogie und Migrationsmythen im antiken Mittelmeerraum und auf der Arabischen Halbinsel. Einleitung“(together with Almut-Barbara Renger). In Genealogie und Migrationsmythen im antiken Mittelmeerraum und auf der Arabischen Halbinsel(eds. Barbara Renger – Isabel Toral-Niehoff), Berlin 2013, 7-19.

 “Late Antique Iran and the Arabs: The Case of al-Hira”,In: Journal of Persianate Studies 6, (2013) 115-126 

 “Constantine’s Baptism Legend: a “Wandering” Story between Byzantium, Rome, the Syriac and the Arab World”. In: "Communities, Culture and "Convivencia" in Byzantine Society", ed. Barbara Crostini et alii, Trier 2013, 129-141.

“Translations as Part of Power Semiotics: the Case of Caliphal Cordova”. Working paperpublished online http://www.greekarabictransfer.com/

2012

“Warum geheimes Wissen nicht vermittelt werden soll – oder doch? Die Selbstinszenierung des Ibn Waḥšiyya im Einführungsdialog der „Nabatäischen Landwirtschaft”. In: Performanz von Wissen,eds. Therese Fuhrer and Almut-Barbara Renger (Series Bibliothek der Klassischen Altertumswissenschaften, ed. Jürgen Paul Schwindt), Heidelberg 2012, 195-207. 

2010

“«Sei seine Dienerin, dann wird er dein Diener sein!» Auf der Suche nach der idealen Ehefrau: Ibn ʿAbd Rabbihi und sein Buch über die Frauen.”In:Didaktisches Erzählen. Spielarten literarischer Belehrung in Orient und Okzident,eds. Regula Forster and Romy Günthart, Berlin 2010, 255-275

 “The ʿIbād in al-Hīra: an Arab Christian community in Late Antique Iraq”  In: The Qur’an in Context – entangled histories and textual palimpsests, eds. Angelika Neuwirth, Michael Marx, Nicolai Sinai, Berlin 2010, 323-347. (2008)

Eine poetische Gestaltung des Sündenfalls: Das Mythos in dem vorislamisch-arabischen Schöpfungsgedicht von ‘Adī b. Zaid.In:  “Im Vollen Licht der Geschichte“ - Die Wissenschaft des Judentums und der Beginn einer historisch-kritischen Koranforschung,eds. Dirk Hartwig, Walter Homolka, Michael J. Marx, Angelika NeuwirthWürzburg 2008, 235-256.

2002

Der Edle Beduine. In: Der Alteritätsdiskurs des Edlen Wilden, (Series Identitäten und Alteritäten10), eds. Monika Fludernik, Peter Haslinger and Stefan Kaufmann, Würzburg 2002, 281-295.

Der Nomade. In: Grenz­verletzer, eds. Eva Horn – Stefan Kaufmann – Ulrich Bröckling, Berlin 2002, 80-97

2001

Die islamischen Eroberungen der Levante. Beginn oder Folge der Arabisierung?In: Die Levante. Beiträge zur Historisierung des Nahostkonflikts. (Series: Freiburger Beiträge zu Entwicklung und Politik27), ed. Michael Sommer, Freiburg 2001, 111-130.

2000

Die Legende von Barlaam und Josafat in der arabisch-muslimischen Literatur. Ein arabistischer Beitrag zur Barlaam-Frage. In:Die Welt des OrientsXXXI, 2000/2001. 110-144. 

1999

Christen als Grenzgänger im klassischen Islam. In: Grenzgänger zwischen den Kulturen. (Series Identitäten und Alteritäten 1), eds. Monika Fludernik, Hans-Joachim Gehrke, Würzburg 1999,  393-408.

1994

Yahyā b. al-Ḥadīdī, un notable en la corte de los Ḏū-l-Nūn de Toledo. In:Estudios Onomástico-biográficos de al-Andalus VI,ed. Manuela Marín. Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid 1994, 395-414.