Springe direkt zu Inhalt

Dr. Nils Riecken

Riecken

Institut für Islamwissenschaft

Vertretung Professur Prof. Dr. Gudrun Krämer (01.10.2020 - 30.9.2021)

·         Geschichtstheorie und -schreibung in globalgeschichtlicher Perspektive: Zeitlichkeit, Historizität, Erinnerung und Kritik 
·         Modernes arabisches Denken aus kulturwissenschaftlicher, wissens- und globalgeschichtlicher Perspektive
 ·        Formationen des Säkularen und des Religiösen im Maghreb und Mashreq
 ·        Historische Subjektformationen aus postkolonialer Perspektive
 ·        Transimperiale Perspektiven auf den arabischen Nationalismus und die moderne Wissensproduktion über den Islam

Monographien

“Abdallah Laroui and the Location of History. An Intellectual Biography“, Dissertation, Mikrofiche-Veröffentlichung, Freie Universität Berlin 2018.

(Buchvertrag mit dem Verlag Routledge, Publikation geplant Ende 2021) “Abdallah Laroui and the Location of History: a Postfoundationalist Perspective on Islam, Modernity, and Time”, in der Reihe “Contemporary Thought in the Islamic World”, hg. von Carool Kersten.

(in Vorbereitung) “Anticolonial cosmopolitanism, nationalism, and the transimperial circulation of knowledge - a biography of the ‘Iraqi traveler’ Yunis Bahri (ca. 1900-1979)”.

 

Herausgeberschaft

Mit Heike Liebau, Sonderheft “Relational Lives – Historical Subjectivities in Global Perspective”, Geschichte und Gesellschaft 45, no. 3 (2019).

 

Artikel (peer-reviewed)

“Heterotemporality, the Islamic Tradition, and the Political: Laroui’s Concept of the Antinomy of History”, History and Theory,Theme Issue “Islamic Pasts: Histories, Concepts, Interventions” 57, no. 4 (2019): 132-153.

“Introduction: Relational Lives – Historical Subjectivities in Global Perspective”, Geschichte und Gesellschaft (Sonderheft Relational Lives – Historical Subjectivities in Global Perspective)45, no. 3 (2019): 325-340.

“Practices of Timing and Critical Subjectivity. Abdallah Laroui’s Metafictional Autobiography and the Antinomy of History”, Geschichte und Gesellschaft (Sonderheft Relational Lives – Historical Subjectivities in Global Perspective)45, no. 3 (2019): 362-381.

“Modernity, Ḥadātha, and Modernité in the Works of Abdallah Laroui”, Contributions to the History of Concepts 14, no. 2 (2019): 67-90.

“Relational Difference and the Grounds of Comparison: Abdallah Laroui's Critique of Centrism”, in: ReOrient 2 (2016) 1: 12-30.

“History, Time, and Temporality in a Global Frame: Abdallah Laroui’s Historical Epistemology of History”, History & Theory, theme issue 54 “Historical Theory in a Global Frame” (Dezember 2015, theme issue “Historical Theory in a Global Frame”) 4: 5-26.

“Frames of Time: Periodization and Universals in the Works of Abdallah Laroui,” in: Der Islam 91 (2014) 1: 115-134.

(in Vorbereitung) Review Article “Conceptual History of the Arabic Maghreb and the Mashreq—A Critical Appraisal”, in: Contributions to the History of Concepts (peer-reviewed, eingeladen).

 

Beiträge in Sammelbänden

 “Interdisciplinarity, Disciplines and Temporalities – Continuity or Discontinuity?”, in: Interdisciplinarity in World History. Continuity and Change, hg. von Ahmed Ibrahim Abushouk und Mahjoob Zweiri. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing 2016, 1-28.

“§10.2 Abdallah Laroui.” In Grundriss der Geschichte der Philosophie, edited by Anke von Kügelgen. Geschichte der Philosophie in der islamischen Welt, 547-559, Basel, Berlin: Schwabe Verlag, 2021.

 

(im Review) “A situated universalist critique of Western modernity”, in: Contemporary Moroccan Thought, hg. v. Mohammed Hashas.

 

Working Papers (peer-reviewed)

“How to Read German State Archives Otherwise: National Socialism, Arab Nationalism, Islam, and the Case of ‘the Iraqi traveler’ Yūnis Baḥrī (ca. 1901-1979) in a Global Frame”, in: ZMO Working Papers 18 (2017), 14 S. http://d-nb.info/1139145576/34.

“Periodization and the Political: Abdallah Laroui's Analysis of Temporalities in a Postcolonial Context”, in: ZMO Working Papers 6 (2012), 24 S. http://d-nb.info/1026472040/34.

 

Interviews

“Islam” as an Epistemic Field: Imperial Entanglements and Orientalism in the German-Speaking World since 1870 – Interview with Nils Riecken, in: TRAFO – Blog for Transregional Research, 09.10.2018, https://trafo.hypotheses.org/13722.

„Wiederkehr der Religionen“, In Tag für Tag, 6:47 minutes, Deutschlandfunk, 7 December 2015 [Interview mit Marie Wildermann], http://www.deutschlandfunk.de/dlf-audio-archiv.2386.de.html?drau[submit]=1&drau[searchterm]=Tag+f%C3%BCr+Tag&drau[from]=07.12.2015&drau[to]=07.12.2015&drau[broadcast_id]=171.

 

Medienbeiträge

“Die Umklammerung. Die islamistische Idee von der Einheit von Staat und Religion verstört säkulare Gesellschaften.“ In: Das Parlament, Nr. 16-17, S. 5, Berlin, 13. April 2015, http://www.das-parlament.de/2015/16/themenausgaben/-/369300.

“Raus aus dem Containerdenken. ‚Der‘ Islam, ‚der‘ Westen: Die Suche nach einem ‚wahren Kern‘ verschleiert komplexe Zusammenhänge.“ In: Der Tagesspiegel, Nr. 22, S. 18, Berlin, 28. Januar 2015, http://www.tagesspiegel.de/wissen/position-der-islam-ist-sagt-wer-aus-welcher-perspektive-und-warum/11289252-2.html.

“Berichterstattung über Charlie Hebdo: Islam, Gewalt und das Problem der Kontextualisierung.“ In: Al-Sharq. Berlin, 16. Januar 2015, http://www.alsharq.de/2015/hintergrund/berichterstattung-ueber-charlie-hebdo-islam-gewalt-und-das-problem-der-kontextualisierung/ (wieder abgedruckt in Jahrbuch der Geisteswissenschaftlichen Zentren Berlins (GWZ) 2014, S. 113-119).

 

Rezensionen

“National Socialism, Islam and the Middle East: Questioning Intellectual Continuities, Conceptual Stakes and Methodology (STEFAN IHRIG, Atatürk in the Nazi Imagination (Cambridge, Mass. and London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2014), David Motadel, Islam and Nazi Germany's War (Cambridge, Mass. and London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2014), Francis R. Nicosia, Nazi Germany and the Arab World (New York: Cambridge University Press, 2014); Barry Rubin and Wolfgang G. Schwanitz, Nazis, Islamists, and the Making of the Modern Middle East (New Haven and London: Yale University Press, 2014)”, in: German Historical Institute London Bulletin, Vol. XXXVIII, No. 2 (November 2016), 63–76

H. Bock, J. Feuchter, M. Knecht (eds.): Religion and Its Other. Secular and Sacral Concepts in Interaction. Frankfurt am Main 2008, in: H-Soz-u-Kult, 06.11.2009, http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/2009-4-120.

C. Jordan, Kaderschmiede Humboldt-Universität zu Berlin. Aufbegehren, Säuberungen und Militarisierung 1945-1989, Berlin 2001. H.-P. Schmiedebach, K.-H. Spieß (Hg.), Studentisches Aufbegehren in der DDR. Der Widerstand gegen die Umwandlung der Greifswalder Medizinischen Fakultät in eine militärisch-medizinische Ausbildungsstätte im Jahr 1955, Stuttgart 2001, in: Die Politische Meinung, 48 (2003), 408, S. 65-66.

 

Tagungsberichte

(mit Jasmin Mahazi und Kai Kresse) “Pathways of Knowledge, Internal Debate and Critique in Africa”, Nairobi, 2-6 September 2019. In: ZMO Bulletin No. 37, March 2020, pp. 8-9.

“’Islam’ as an Epistemic Field. Imperial Entanglements and Orientalism in the German-Speaking World Since 1870.” 11.10.2018–12.10.2018, Berlin.” In: H-Soz-Kult, 12.12.2018, <https://www.hsozkult.de/conferencereport/id/tagungsberichte-8004>.

“Provincializing the Social Sciences. International Workshop, 04.06.2015 – 06.06.2015 Berlin”. In: H-Soz-Kult, 02.09.2015, <https://www.hsozkult.de/conferencereport/id/tagungsberichte-6138>.

 

bild_logo_bgsmcs
ZMO
Fachbereich Geschichts- und Kulturwissenschaften