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Pia Lucas

FMI

Friedrich-Meinecke-Institut

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Geschichte der Spätantike und des frühen Mittelalters

Adresse
Koserstr. 20
Raum A 240
D-14195 Berlin
Fax
+49 30 838 4 53325

Dissertationsprojekt (im Rahmen des Projekts "East and West in the Early Middle Ages: The Merovingian Kingdoms in Mediterranean Perspective"):

  

Mapping Divine Power – Heilige in Ost und West bei Gregor von Tours

   

Hauptquelle für diese Dissertation ist Gregors von Tours Wundersammlung Liber in gloria martyrum, welche mit ihrem Umfang und ihrer programmatischen Funktion einen zentralen Platz in seinem hagiographischen Werk einnimmt. In diesem Text entwirft er eine Landschaft des Heiligen, die das gesamte Mittelmeer umspannt. Kultorte in Ost und West erscheinen als Netzwerk von Orten, an denen sich göttliche Macht in der Präsenz der Heiligen manifestiert. Der byzantinische Raum mit seinen alten christlichen Traditionen ist fester Bestandteil dieser Landschaft, und die enge Verknüpfung der gallischen Heiligen und ihrer Kulte innerhalb dieser übergreifenden christlichen Welt ist für den Bischof von besonderer Bedeutung.

Der im Titel gewählte Begriff des „Mapping“ deutet auf den methodischen Ansatz hin, der einer durch den spatial turn beeinflussten Literaturwissenschaft verpflichtet ist. Da die Quelle als übergeordnetes Anordnungsprinzip eine vornehmlich räumliche Organisationsstruktur aufweist, erscheint diese Herangehensweise als besonders geeignet. Unter Einbeziehung von Gregors gesamtem Werk werden verschiedene Aspekte der Praxis des gallischen Heiligenkults und östlicher Einflüsse beleuchtet. Hierauf aufbauend soll die auf das Narrativ ausgerichtete Untersuchung aufdecken, auf welche Weise der Autor in De gloria martyrum den byzantinischen Osten in seine Landschaft des Heiligen einbezieht. So wird ergründet werden, wie östliche und westliche Heilige sowie ihre Kultorte zueinander in Beziehung gesetzt werden. Gregors Schriften, und besonders De gloria martyrum, offenbaren das Bemühen, die prestigeträchtigen Kulte der Apostel, Märtyrer und Asketen aus dem Osten mit Gallien zu verbinden, ohne die virtus der gallischen Heiligen dadurch geschmälert erscheinen zu lassen. Angesichts dieses Spannungsfeldes steht in dieser Arbeit die Rolle und Funktion, die den östlichen Heiligen im Rahmen des Textes zugestanden werden, im Zentrum.

Auf diese Weise soll Licht auf den Transfer von Ideen und die religiösen Beziehungen des merovingischen Galliens zum byzantinischen Osten geworfen, und durch das Erkunden von Gregors Vorstellung einer übergreifenden christlichen Welt, neue Erkenntnisse auch über politische Aspekte dieser Beziehung angestrebt werden.

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The focal source for this PhD-thesis is Gregory’s of Tours collection of miracles Liber in gloria martyrum, which occupies a central place in his hagiographic work due to its extensive range and programmatic function. In this text, he develops a landscape of the holy which encompasses the whole Mediterranean. Places of saints’ cults in East and West appear as a network of places where divine power becomes manifest in the presence of the saints. The Byzantine region with its time-honoured Christian traditions is a permanent feature of this landscape, and the close conjunction of the Gallic saints and their cults within this encompassing landscape of Christianity is of high significance to the bishop.

The term “mapping” opted for in the title refers to the chosen methodical approach, which is indebted to literary theory as influenced by the spatial turn. As the source displays a mainly spatial organizational structure as major principle of arrangement, this approach appears particularly suited to examine this text. Taking into account his whole work, different aspects of the praxis of the Gallic saints’ cult and Eastern influences will be elucidated. Building on this basis, the narrative-oriented study shall reveal in which way Gregory of Tours includes the Byzantine East in his landscape of the holy. It will examine how eastern and western saints and their places of worship are set in relation to one another, and how Gregory associates and connects them to each other in his narrative to draft his landscape of divine power. Gregory’s writings, and particularly De Gloria martyrum, disclose his effort to connect the prestigious cults of the apostles, martyrs and ascetics from the east with Gaul without diminishing the virtus of the Gallic saints. Therefore, one focus will be the role and function that are accorded to the eastern saints within this context.

Thereby the thesis shall cast light on the transfer of ideas and the religious relationship between Merovingian Gaul and the Byzantine East. Further, by exploring Gregory’s notion of an overarching Christian landscape, it aspires to gain new insights about political aspects of this relationship between the two realms.

 

 

 

Publikationen

Magnus et verus Christianus – The Portrayal of the Emperor Tiberius in Gregory of Tours, in: The Merovingian Kingdoms and the Mediterranean World: Revisiting the Sources, hgg. v. Stefan Esders/Yitzhak Hen/Pia Lucas/Tamar Rotman. Bloomsbury 2019. S. 127-140. (Aufsatz)

Scattered Bones and Saintly Virtus: Resurrection of the Body and Veneration of Relics in Gregory of Tours, in: Making Ends Meet - Cross-Cultural Perspectives on the End of Times in Medieval Christianity, Islam, and Buddhism”, hgg. v. Veronika Wieser [u. a.]; wird 2020 erscheinen bei DeGruyter im Rahmen der Reihe Cultural History of Apocalyptic Thought / Kulturgeschichte der Apokalypse. (Aufsatz)

Gräber im Kirchenraum. 6. Archäologisch-historisches Forum (MittelalterStudien, Bd. 26), hgg. V. Jörg Jarnut/Martin Kroker/Stephan Müller/Matthias Wemhoff, Paderborn 2015, in: Paderborner Historische Mitteilungen 30 (2017), S. 111-113. (Rezension)

"East and West in the Early Middle Ages. The Merovingian Kingdoms in Mediterranean Perspective," in: Journal of Transcultural Medieval Studies 2 (2/2015). S. 315-323 (Tagungsbericht).

    

Wissenschaftliche Vorträge

Texts and Tangibility: Fighting Oblivion in Gregory of Tours‘ (05.07.2017), International Medieval Congress, Leeds.

Heilige in Ost und West bei Gregor von Tours (27.03.2017), Workshop des Instituts für Mittelalterforschung der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien.

Mapping Divine Power: Saints from East and West in Gregory of Tours (04.07.2016), International Medieval Congress, Leeds.

Images of the ‘East’: Political and religious geography in the works of Gregory of Tours (19.5.2016), Graduate Exchange in Late Antique, Byzantine and Early Medieval History, Princeton.

Scattered Bones and Saintly virtus: Resurrection of the Body and Veneration of Relics in Gregory of Tours (25.09.2015), Making Ends Meet. Cross-Cultural Perspectives on the End of Times in Medieval Christianity, Islam, and Buddhism, Wien.

Dust to Dust? The theme of bodily resurrection and its significance for saints’ cults and the veneration of relics in Gregory of Tours, (06.07.2015) International Medieval Congress, Leeds.

The partitioning of relics in Gregory of Tours, (01.06.2015) Late Rome, Byzantium and the Early Medieval West – Graduate Exchange 2015, Wien.

In Need of Barbarians – Ammianus Marcellinus‘ depiction of foreigners, (07.07.2014) International Medieval Congress, Leeds.

The depiction of the emperor Tiberius in Gregory of Tours, (26.02.2014) Workshop East and West in the Middle Ages – The Merovingian Kingdoms in Mediterranean Perspective, Berlin.

 


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